lördag 20 oktober 2012

Firefighters for a day...


 


 09.00  infann man sig med 13 sköna brudar på brandstationen...Just då visste man inte exakt vad dagen    
skulle bjuda på men såg absolut fram emot alla utmaningar med skräckblandad förtjusning...En genomgång med Peter Nystedt fick en att vakna till och sen var det dags att bege sig ner och prova ut dagens utrustning...





















Hjälp behövde även Carro...


Första utmaningen var fystestet där man med full utrustning skulle gå på löpbandet i 8 minuter...Bör tillägga att tuberna vägde 20 kg!!! Uppvärmning 2 minuter gång och sedan följde 6 minuter i en härlig lutning...Allt gick fint men kan lova att det vart varmt och Kjell-Inge höll superkoll på pulsen och förde in resultatet på pappret och jag fick godkänt :)


Först ut för fystestet var jag...Får här hjälp med pulsbandet...



Ready!!!









Vi slapp stövlarna tack och lov!!!



VARMT!!!!!



Carro förbereds för testet...










Sankan på tur...Pulsband på...

Efter fystestet så var det dags för klättring...Jag visste att vi skulle göra det men min hjärna fick för sig att vi skulle få åka skylift så när det gick upp för mig att vi skulle klättra 17 meter rakt upp så blev jag aningen nervös kan jag säga...En som var snäppet värre i nerverna var fröken Mårtensson som har höjdskräck och vanligt vis har svårt att bestiga en vanlig liten stege...Men hon fixade det och tycker det var väldigt modigt gjort och gissar på att hon tycker att den där hemma som står lutad mot väggen nu mera är nemas problemas!





Ellinor...



Nordborg pustar ut efter klättringen...



Helen Svensson hade koll på oss...



Nervösa leenden...



Här är tjejen som besegrade sin höjdskräck idag...


Maya...



Maya nära målet...










Carro i full speed uppför...



Carro på g ner...


När det väl var min tur så var jag rätt lugn då jag sett Anna fixat det...Kaxigt klättrade jag på i full fart men sen när stegen gick över till sista biten upp mot Annica så frös mitt blod till is och jag vart rätt liten kan jag lova...Tittade ner och tankarna snurrade och på skakiga ben fick Östberg prata så jag höll mig lugn den sista biten...Upp kom jag och hämtade andan i en svajig liftkorg för att sedan klättra ner med ett krampaktig tag om stegen...




En kunglig vink från 17 meter...



Kramsjuka tjejer...


Sen var tredje utmaningen att lyfta och släpa vår kramgoa vän på 70 kg...Alltså det var inte lätt och hade det varit en levande person så hade jag nog brutit nacken på den stackaren då jag fick ett taskigt grepp ;)




Sankan fick ett bättre grepp...



Pust stånk och stön...



Starke Tove...


Dagens fjärde var rökdykning...Vi fick ta på oss tuber med syremask och bege oss upp i tornet...Väl där fick vi information att vi skulle in i ett rökfyllt rum och leta oss upp en våning och där söka efter brandsläckare som fanns utplacerade...Redan innan jag och Carro gick in greps jag lite av panik då jag lider av klaustrofobi...Masken satt som fastklistrad i ansiktet och när man andades så lät det som en respirator...Men jag var beredd att försöka...In i dimman med ficklampor och vi fann genast vägen upp som var genom en lucka...Men sen när jag inte hade koll på vart jag kunde ta mig ut snabbt om jag greps av panik så var det kört!!!! Via radio vrålade jag... Helene kom och hjälp mig ut!!!! Hon var där på några sekunder och bara två meter från mig...Hon lugnade mig och bad mig andas och att jag skulle tänka igenom om jag ville gå in igen...Fy den som ger sig lixom! In igen och Carro och jag fann släckarna och tog den vägen vi kom in tillbaka och kan lova att jag kände mig nöjd ;)












Årsmodell Jesus på dessa...


12.00 var det dags för välförtjänt lunch och gissa att vi var hungriga...Kjell-Inge fixade käket och gjorde det bra...Mätta och nöjda så var det sen dags för en tur till Åkerslund för att "leka" med elden och klippa i bilar...













Lyckan var TOTAL när vi fick åka brandbil genom byn med Annica...





På Åkerslund fanns en stor container som vi skulle starta en brand i och se upploppet...Vi fick åter igen ta på oss syregastuberna för att gå in och sätta oss på knä för att följa lågornas färd uppe i taket...Skrämmande men samtidigt väldigt magiskt...Fick även använda oss av vattenslangen för att släcka elden...


Lite övning innan vi begav oss in i containern...





Ready for flames...
















FIKAPAUSE

















Genomgång av hur man klipper bort biltaket...















Och slutligen fick vi lära oss att släcka en brand med en pulversläckare...Efter en sån här dag så kan man bara säga ALL heder åt människorna inom brandyrket och man ska ABSOLUT ha respekt för elden...



















STORT TACK  till Peter Kjell-Inge Annica och Helene som gjorde denna dag möjlig!!!




<3 <3 <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar